onsdag 22 juli 2015

Jordgubbar!

De som känner mig vet att jag är tämligen galen i jordgubbar. Ibland får det till följd att jag plockar med än jag vet vad jag ska göra av med...

Så i år har jag:


Självplockat
Plockat två omgångar i den här byttan. Den rymmer ungefär 3kg

Torkat
Jag har en frukttork, som jag inte använder särskilt ofta. Men så här års så torkar jag jordgubbar. Det är väldigt gott att ha till typ yoghurt och sånt senare under året.

Mosat
Helt enkelt bara mosat lite och ätit som det är.

Marmelad
Jag hittade ett recept på Jordgubbsmarmelad med lime och vanilj som jag gjorde. Fast jag struntade i att ha vaniljen. Den blev helt ok, men det borde nog ha varit lite mer lime i.

Och så bakade jag en kaka som jag inte har fotat, det var slarvigt av mig. Den heter Segmjuk jordgubbskaka och jag gjorde den i en rund springform. Den blev riktigt god.


I början av sommaren gav Allers ut en specialtidning, Jordgubbsboken. Det är nog första gången i mitt liv som jag köper en Allers-tidning... Jag har testat en hel del recept därifrån faktiskt.

Vinmarinerat
De här gubbarna fick marinera i vitt vin tillsammans med limeskivor och en vanilstång. Det blev faktiskt rätt gott.

Vinägrerat
Det här är ett pågående experiment. Jordgubbarna är täckta av vitvinsvinäger och har sällskap av en kanelstång och lite citronmeliss. Det ska stå och dra i rumstemperatur i 2-3 veckor, så vi har bara kommit halvvägs. Sen ska jordgubbarna silas bort och vinägern hällas upp på flaska. Tada, jordgubbsvinäger!

Curd:at
Man kan göra jordgubbscurd. Bara en sån sak liksom. Den här blev tyvärr lite för rinnig. Men den smakar som en curd.

Pajat
De här små portionspajerna blev riktigt bra, om jag får säga det själv. Lagom stora, och väldigt goda med jordgubbsfyllning.

Salsat
Ah, jordgubsssalsa med rödlök och chili. Den här får jag erkänna att jag inte har smakat än... Men den luktar chili. Jag ska till föräldrarna och grilla på fredag, planen är att ta med den dit.

Och så har jag såklart ätit jordgubbarna som de är, ensamma eller tillsammans med glass eller vattenmelon. Jordgubbar är gott! Om det är något som är positivt med den ganska svala sommaren så är det att jordgubbssäsongen har blivit längre än vanligt. Mer jordgubbar till mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar